+36 30 949 2700 szaz.geza@human-aspect.hu

Álláshirdetések – a kiábrándító valóság

álláshirdetésekAz elmúlt időszakban egyre több cégvezetőtől hallom, és egyre több szakmai cikkben olvasom azt, hogy a legjobb szakemberek és az igazán dolgozni tudó, vagy vágyó munkaerő már elhagyta az országot. Ezekkel a sarkos kijelentésekkel mindig vitába szoktam szállni, de ez a bejegyzés most nem erről szól.

Sokkal inkább arról, hogy a magyar, vagy Magyarországon működő vállalatok milyen álláshirdetésekkel próbálják magukhoz csábítani a “megmaradt” jól, vagy közepesen képzett, szakértő, vagy annak tűnő munkaerőt. Hosszú ideje hangoztatom, hogy minden álláshirdetéseknek informatívnak kell(ene) lennie. Emellett érdekesen, érdeklődést felkeltően be kell(ene) mutatnia a céget, az ellátandó feladatokat. És mindig törekedni kell(ene) az egyediségre, valamint időt kell(ene) szentelni a munkáltató, vagy a munkakör értékeinek kiemelésére. (Hogy szerintem mire kell odafigyelni egy jó álláshirdetés összeállításánál, arról bővebben itt írok: Hogyan írj jó álláshirdetést!)

A minap úgy döntöttem, hogy megnézem Magyarország legnagyobb állásportálján milyen álláshirdetések találhatóak aktuálisan. A “Legfrissebb állások” kategóriát böngésztem. Az a benyomás, amit az első 15-20 hirdetés áttekintése után kaptam, elég elszomorító volt számomra. Ezért is döntöttem úgy, hogy leírom a tapasztalatomat.

Azon kevésbé lepődtem meg, hogy az álláshirdetések nagy része egyáltalán nem a jelölteknek szólt. Sokkal inkább egy céges kinyilatkoztatáshoz, elvárás-halmozáshoz hasonlítottak. A hirdetések, melyeket akkor megnéztem, azt a benyomást keltették számomra, hogy a cégek vagy szuperhőst keresnek, vagy egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy milyen munkaerőre is van szükségük. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy akadt közöttük – elenyésző számban – egészen informatív és jól megírt is, de többségben voltak a számomra lehangolóak. A legnagyobb döbbenet az volt számomra, hogy gyakorlatilag semmiben sem különböztek egymástól ezek az álláshirdetések az “Amit kínálunk” rész tekintetében. Abban az elemben, melyet a legtöbb álláskereső először néz meg (a pozíció megnevezése után) a hirdetésben.

 

Majd’ az összes cég, majd’ az összes álláshirdetés ugyanazt az öt klisés hívószót, vagy azok valamilyen kombinációját alkalmazta. Megítélésem szerint önmagukban, kontextus és magyarázat nélkül ezek valódi tartalom nélküli (és sok esetben értelmezhetetlen) kifejezések. És ezekkel próbálják a munkáltatók bevonzani a tehetségeket, jelentkezésre buzdítani az álláskeresőket és megkülönböztetni magukat a többi munkaadótól!

 

1. versenyképes jövedelem

Ha valaki elmagyarázza nekem, hogy ez pontosan mit jelent, azt megköszönöm. Mert ebben a kifejezésben megítélésem szerint nincs viszonyítási pont. Ami lehetne a magyar átlagbér, az adott szektorban alkalmazott bérek átlaga, esetleg a más iparágban, de hasonló pozícióban alkalmazott bérek középértéke (mondjuk kevésbé gondolom, hogy a legtöbb cégvezető rendelkezik ilyen, reprezentatívnak tekinthető adatokkal).

2. lendületes vagy dinamikus csapat

Ha magam elé képzelek egy ilyen társaságot, akkor kevésbé pozitív kép jelenik meg lelki szemeim előtt. Sokkal inkább egy vicces, groteszk jelenet. A valóságban ez mit jelent? A megbeszélések nem egy asztalnál zajlanak, hanem a futópályán kocogás közben?

3. hosszútávú munka

Ennek a kiemelése elég disszonáns számomra, hiszen ha a hirdetésben nincs arra utalás, hogy rövid, átmeneti időszakra keresnek munkatársat, akkor automatikusan mindenki arra gondol, hogy a munkakör betöltése határozatlan, hosszabb időszakra szól. Másrészt nem gondolom, hogy néhány hónapra szóló lehetőség meghirdetéséért a legtöbb cég kifizetne 70 ezer + ÁFA-t (ennyibe kerül a legnagyobb magyarországi állásportálon egy alap, négyhetes hirdetés).

4. családias környezet

Szintén bajban vagyok, mikor ezt a kifejezést kell értelmeznem, megértenem. Mindenkinek mást jelent / jelenthet ez a kifejezés: van aki pozitív jelentést társít hozzá, akinél viszont sok a veszekedés és a vita a családjában, nem biztos, hogy erre vágyik a munkahelyén is.

5. fejlődési lehetőség

Létezik olyan munkakör, ahol ne lehetne fejlődni, hatékonyabbá válni, tapasztalati úton többé válni? Mert szerintem nincs. Így önmagában, konkrétumok nélkül ez egy olyan üres frázis, mint a legtöbb önéletrajzban a kiváló kommunikációs készség / képesség…

Ezek után nem csodálkozom azon, ha egy olyan álláshirdetésre, mely a fenti klisékkel van teletűzdelve, nem olyan jelöltek küldik el a jelentkezésüket, mint azt a hirdető cég előre elképzelte, remélte.