+36 30 949 2700 szaz.geza@human-aspect.hu

Odafigyeléssel elkerülhető az új kolléga demotiválása!

demotiválása

Lassan mára szinte közhellyé vált Marcus Buckingham és Curt Coffman híres kijelentése, miszerint „az emberek a vezetőket hagyják ott, nem pedig a vállalatot”.

Az elmúlt évtizedekben rengeteget lehet hallani a motiválás (vagy helyesebben inkább inspirálás), mint vezetői képesség fontosságáról és szerepéről. Világos mindenki számára, hogy azok a vállalkozások lesznek sikeresebbek versenytársaiknál, ahol a kollégák motiváltak, vagy legalábbis nem demotiváltak. Hiszen a motiváció – a belülről jövő cselekvésre késztetés – az egyik legfontosabb eleme a magas teljesítménynek. És ebben a vezetőknek igen komoly szerepük van. Azonban azt is meg kell jegyezni, hogy a motiválás (inspirálás) képességének elsajátítása az egyik legnehezebb vezetői feladat. Sok odafigyelést és empátiát igényel, amire sok vezető kevésbé tud, vagy akar odafigyelni. Ugyanis a mindennapi – sokszor operatív, ad hoc, vagy éppen adminisztratív feladatokkal terhelt – munkavégzés eltereli a figyelmet ennek fontosságáról.

Azonban nem mindig igénylik a munkavállalók a folyamatos motiválást (inspirálást), megelégszenek azzal is, ha a vezető nem rombolja motivációjukat nap, mint nap. Egy-egy kolléga demotiválása azért veszélyes, mert a lelkesedést sokkal könnyebb tönkretenni, mint fenntartani, vagy felépíteni. Ráadásul ezt sokszor a vezetők nem is tudatosan teszik. Egy kis odafigyeléssel sokat tehetünk azért, hogy a munkatársak ne váljanak idő előtt teljesen fásulttá, motiválatlanná.

Természetesen mindez igaz az új munkatársak, új belépő kollégák esetében is. Ráadásul az ő esetükben a motiváció egy még törékenyebb „üveggömb”, mint a régebb óta ott dolgozóké. Egyszerűen azért, mert még semmiféle elköteleződése nem alakult ki a cég felé. Célszerű tehát odafigyelni, hogy az első napok és hetek történései alatt milyen impulzusok érik a hosszas és fáradtságos munkával megkeresett és kiválasztott munkavállalót, hogy motivációs szintje ha nem is emelkedik, de legalább ne csökkenjen.

A teljesség igénye nélkül álljon itt néhány javaslat, amit érdemes megfontolni a fentiek értelmében, és így elkerülhető az új munkavállaló demotiválása:

  1. Az új munkatársnak ne kelljen napokat, extrém esetben heteket várnia a munkaszerződésére és egyéb a belépéshez és bejelentéshez kapcsolódó igazolásokra / nyomtatványokra. Amellett, hogy ez természetesen törvénytelen, még bizonytalanságot, rossz érzést is kelt az új kollégában.
  2. Irodai munkakör esetén készítsük elő érkezése előtt az asztalát, számítógépét, azt a helyet/területet, ahol a munkáját fogja végezni. Ezzel érzékeltetni tudjuk, hogy vártuk már az érkezését, fontos tagja (lesz) a cégnek.
  3. Szánjuk kellő időt arra, hogy átadjuk számára a szükséges információkat, tudást. Ha szükséges, jelöljünk ki egy kollégát, aki felelős a tudás átadásáért, a betanításért.
  4. Biztosítsunk számára lehetőséget és időt, hogy kérdezzen, tovább tájékozódjon.
  5. Egyértelműen és világosan tudassuk vele az elvárások (melyek természetesen legyenek reálisak).
  6. Ne éreztessük vele, hogy betanítása, az információk és szokások átadása extra időráfordítást és leterhelést jelent számunkra.
  7. Mutassuk be a kollégáknak, vezessük körbe az irodában, a cégben.

A fenti javaslatokból is kitűnik, hogy egy kis odafigyelés és tudatosság a kulcsa annak, hogy ne demotiváljuk az első napjaiban az új munkavállalót.